ABOUT ME

-

Today
-
Yesterday
-
Total
-
  • 국제관계학개론_2013년 1학기 중간고사_200520_R0
    교양 과목 족보 2020. 5. 20. 02:04

    국제관계학개론 중간고사 범위의 내용 족보입니다.

    친구와 같이, 옆에 컴퓨터를 켜놓고, 강의노트를 ctrl + F를 통해 찾아가시면서 시험을 보시면 도움이 많이 되실거에요

    족보를 구하셔서 문제를 풀어보시면 좋은 성적 받으실 수 있습니다.

    차근차근 올려드리겠습니다.

     

    하지만, 기말고사는 중간고사와 달리 현장 시험입니다.

    이는 한글로 아래 정리 글을 공부하시기보다 무조건 족보를! 복사실이나 제 블로그를 통해 최대한 많이 풀어보시기를 추천드립니다.

    모르시는 내용만 번역본을 ctrl + F를 통해 찾아가시면서 공부하시면 도움이 많이 되실거에요

    기말고사는 무조건 족보를 구하셔서 문제를 풀어보시면 좋은 성적 받으실 수 있습니다.

    차근차근 올려드리겠습니다.

     

     

    O 1. Realism in international relations is also known as ( ). [국제관계에서 현실주의는 다음과 같은 이름으로도 알려져있다.] (4.0 / 4)

    dependency theory [종속이론]

    just war theory [정의전쟁 이론]

    power politics theory [권력정치이론]

    transition theory [전이이론]

    정답 : power politics theory [권력정치이론]

     

    해설 :

     

    O 2. Which of the following schools share the view that the present world system is imperfect and should be transformed into one that is more equitable and just [현국제체제가 불완전하며 보다 형평성있고 정의로운세계로 변화되어야 한다고 보는 학파는]? (4.0 / 4)

    realist

    terrorist

    idealist (or liberal)

    neorealist

    정답 : idealist (or liberal)

     

    해설 :

     

    X 3.

    The best level of analysis for explaining the events of international politics is ( ). [국제정치 사건을 설명하는데 어떠한 분석수준을 적용하는 것이 최선인가?]

     

    (0.0 / 4)

    international systemic level.

    international systemic level.

    state level.

    all of the above.

    정답 : all of the above.

     

    해설 :

     

    O 4.

    Which of the following does not accurately represent the post-World War II system? [2차대전 직후 나타난 국제체제의 특징이 아닌 것은?]

     

    (4.0 / 4)

    the Cold War.

    a bipolar system.

    dominance by France. [프랑스의 지배적인 위치]

    de-colonization and the emergence of new states. [탈식민지화와 신생국 출현]

    정답 : dominance by France. [프랑스의 지배적인 위치]

     

    O 5. Which of the following schools assumes that most nation-states are rational, unitary actors pursuing goals of national interest, irrespective of their form of government or type of economic organization? [국가가 합리적이며 국가이익을 추구하는 단일 행위자라고 보는 학파는?] (4.0 / 4)

    idealist

    radical

    realist

    transnationalist

    정답 : realist

     

    해설 :

     

    O 6.

    The theory (school of thought) that argues that human nature is inherently good and states can cooperate with each other through international institutions (like the UN) is called ( ). [인간성이 본래 선하다고 보며 국가들이 유엔과 같은 국제기관을 통하여 협력할 수 있다고 보는 이론은?]

     

    (4.0 / 4)

    Liberalism (or idealism).

    Realism

    balance of power.

    Feminism.

    정답 : Liberalism (or idealism).

     

    해설 :

     

    O 7.

    Which of the following is not true?

     

    다음 중 틀린 것은?

     

    (4.0 / 4)

    International politics operates in an environment of anarchy. [국제정치는 무정부 상태에서 존재한다]

    There is a higher (or central) government in the international system. [국제체제에는 고위정부가 존재한다]

    In the international political system, there is no monopoly of force [무력독점이 존재하지 않는다]].

    In international political system, force is the ultimate means of resolving interstate conflicts. [무력이 국가간 분쟁을 해결하는 궁극적인 수단이다]

    정답 : There is a higher (or central) government in the international system. [국제체제에는 고위정부가 존재한다]

     

     

    X 8.

    Woodrow Wilson's notion of collective security required that ( ) [우드로 윌슨대통령의 집단안보 개념에 관하여 정확한 내용은?]

     

    (0.0 / 4)

    all members would agree to jointly oppose a threat to the security of any of them. [모든 구성국이 어떠한 안보위협에 대하여도 힘을 합해 대응한다.]

    some members would agree to counteract any major security threats. [일부 구성국만이 주요 안보위협에 대하여 대응한다.]

    all members counteract any security threat with balance of power.[구성국이 세력균형을 이용해 위협에 대처한다.]

    the concept of self-determination be ignored. [민족자결주의를 무시한다.]

    정답 : all members would agree to jointly oppose a threat to the security of any of them. [모든 구성국이 어떠한 안보위협에 대하여도 힘을 합해 대응한다.]

     

     

    O 9.

    At the end of World War II, which two nations emerged global powers? [2차대전 이후 전세계적 강대국으로 부상한 2개 국가는?]

     

    (4.0 / 4)

    Germany and the Soviet Union.

    Great Britain and the United States.

    The United States and Germany.

    The United States and the Soviet Union.

    정답 : The United States and the Soviet Union.

     

     

    O 10.

    ___________ is the absolute political authority over a defined geographic area and the people within that area. [특정한 지역과 그 지역안 사람들에 대한 절대적인 정치권위는?]

     

    (4.0 / 4)

    Sovereignty [주권]

    Hegemonic power [패권]

    A free-trade zone [자유무역지대]

    The security dilemma [안보딜레마]

    정답 : Sovereignty [주권]

     

     

     

     

     

    O 11.

    Those who believe that the United States was primarily responsible for starting the Cold War argue that ( ). [미국이 냉전에 책임이 있다고 보는 사람들은 다음과 같이 주장한다.]

     

    (4.0 / 4)

    the United States increased tensions by trying to expand its overseas export markets in Eastern Europe after World War II. [미국이 2차대전 이후 동유럽에서 수출시장을 확대시키려는 팽창주의 정책을 추구함으로써 미소긴장을 야기했다.]

    the Soviet Union was forced to react to American aggressive policy. [소련이 미국의 호전적인 정채에 반응할 수 밖에 없었다.]

    the American use of an atomic bomb at the end of World War II made the Soviets [2차대전 말기 미국의 핵무기 사용은 소련에게 위협을 주었다.]

    all of the above.

    정답 : all of the above.

     

     

    X 12. The ability to get other to do what you want is ( ) [다른 사람이 자신이 원하는 바를 행 하게 끔 하는 능력은?] (0.0 / 4)

    the first face of power [권력의 첫번째 얼굴]

    the second face of power [권력의 두번째 얼굴]

    the third face of power [권력의 세번째 얼굴]

    soft power [연식권력]

    정답 : the first face of power [권력의 첫번째 얼굴]

     

    O 13.

    The United States and the Soviet Union were the two dominant powers in world after WW II because ( ). [미국과 소련이 2차대전 이후 세계에서 가장 강력한 2대강국으로 부상한 이유는?]

     

    (4.0 / 4)

    they were the only two capable of projecting power and influence. [이들국가만이 세력과 영향력을 투사할 능령이 있었다.]

    they were the only two capable of challenging each other for global leadership [이들 국가만이 전세계적 지도력을 차지하기 위하여 경쟁할 수 있었다.]

    they were the only states that could threaten the other’s survival. [이들 국가만이 핵무기로써 상대방의 생존을 위협할 수 있었다.]

    all of the above.

    정답 : all of the above.

     

     

     

     

     

     

     

    X 14.

    Which of the following is TRUE of President Woodrow Wilson? [다음 중 미국 우드로 윌슨 대통령과 관련해 정확한 내용은?]

     

    (0.0 / 4)

    He prevented World War 2. [2차세계 대전을 방지하였다.]

    He was an idealist. [이상주의자 였다.]

    He played a critical role in the creation of the United Nations.[국제연합 창설에 결정적인 공헌을 하였다.]

    He sent US troops to fight Nazi Germany during World War 2. [2차세계 대전중 나치독일에 대항하기 위하여 미군을 파병하였다.]

    정답 : He was an idealist. [이상주의자 였다.]

     

    O 15.

    A international system characterized by more than three actors is ( ). [3개국 이상이 지배적인 위치에 있는 국제체제는?]

     

    (4.0 / 4)

    unipolar. [일극체제]

    bipolar. [양극체제]

    tripolar. [3극체제]

    multipolar. [다극체제]

    정답 : multipolar. [다극체제]

     

     

    O 16. The Treaty of ___________officially ended the 30 year’s war. [30년 전쟁을 종식시킨 조약은?] (4.0 / 4)

    Westphalia

    Dayton

    Versailles

    Rome

    정답 : Westphalia

     

    O 17.

    The United States invasion of Iraq and overthrow of Saddam Hussein in 2003 is an example of a ( ). [2003년 미국이 이라크를 공격한 것은 다음 어떠한 공격에 해당하는가?]

     

    (4.0 / 4)

    conventional attack.

    nuclear attack.

    preventive attack. [예방공격]

    general deterrent. [전반적 억지력]

    정답 : preventive attack. [예방공격]

     

     

    X 18. The ability “to get others to want what you want” [자신이 원하는 것을 다른 사람도 원하게 만드는 능력] is (0.0 / 4)

    the first face of power

    the second face of power

    the third face of power

    hard power

    정답 : the second face of power

     

    O 19.

    Which of the following theories (or approaches) emphasizes power, national interest, and the evil nature of humans in shaping international relations? [다음 중 국제관계에 영향을 미치는 요인으로써 권력, 국가이익 및 인간성의 중요성을 강조하는 이론은?]

     

    Idealism

    Realism

    Collective security.

    Marxism

    정답 : Realism

     

    O 20.

    Which of the following is not among the 3 systems for international peace and stability we discussed in class. [우리가 강의 중에 다룬 3개의 국제평화와 안정 체제에 포함되지 않는 것은?]

     

    the balance of power system

    the balance of terror system

    the counter-terrorism system

    the collective security system.

    정답 : the counter-terrorism system

     

    O 21.

    Global politics _____.

    지구정치란 _____.

     

    (4.0 / 4)

    deals with security issues (안보문제).

    focuses on global problems (지구의 문제) such as population growth, air and ocean pollution, natural habitat, and depletion of the ozone layer.

    deals with nuclear weapons issues (핵무기 관련 문제).

    deals with war and peace. (전쟁과 평화의 문제)

    정답 : focuses on global problems (지구의 문제) such as population growth, air and ocean pollution, natural habitat, and depletion of the ozone layer.

     

     

    O 22. The level of analysis at the international systemic level attempts to [국제체제 수준의 분석은?] (4.0 / 4)

    understand how the international system influences international politics. [국제체제가 국제정치에 미치는 영향 설명]

    predict the impact of individuals on international politics. [개인이 국제정치에 미치는 영향]

    understand international politics in the context of national bureaucracies. [국가관료의 맥락에서 국제정치 이해]

    describe economic conditions of states. [국가 경제상황을 기술하는 것]

    정답 : understand how the international system influences international politics. [국제체제가 국제정치에 미치는 영향 설명]

     

     

    O 23. The Treaty of ___________officially ended WWI. (4.0 / 4)

    Seoul

    Dayton

    Versailles

    Rome

    정답 : Versailles

     

    O 24.

    The state is the only actor with the legal monopoly to _____.

    국가란 ____ () 합법적으로 독점하는 유일한 행위자이다.

     

    (4.0 / 4)

    sell energy.

    provide health benefits. (의료혜택).

    use force.

    colonize. (식민화하다.)

    정답 : use force.

     

     

    O 25.

    The state is the only international actor that controls _____.

    국가만이 통제할 수 있는 것은?

     

    (4.0 / 4)

    territory

    ethnicity

    banks

    the environment.

    정답 : territory

     

     

    댓글

슬루리의 사회 생활 적응기